کلینیک راه احیاء

کتامین تراپی چیست؟

کتامین
  • کتامین تراپی یک روش درمانی نوین برای افسردگی، اضطراب، و PTSD است که از داروی کتامین استفاده می‌کند. کتامین دارویی است که به عنوان بیهوشی تجویز می‌شود، اما در دوزهای پایین می‌تواند اثرات ضد افسردگی و ضد اضطرابی داشته باشد.

    نحوه عملکرد کتامین تراپی

    کتامین با مسدود کردن گیرنده‌های NMDA در مغز عمل می‌کند. این گیرنده‌ها نقش مهمی در انتقال درد و تنظیم خلق و خو دارند. با مسدود کردن این گیرنده‌ها، کتامین می‌تواند به طور موقت علائم افسردگی، اضطراب، و PTSD را کاهش دهد.

    مزایای کتامین تراپی

    • اثرات سریع: کتامین می‌تواند در عرض چند ساعت علائم افسردگی، اضطراب، و PTSD را کاهش دهد.
    • اثرات پایدار: اثرات کتامین می‌تواند تا چند هفته یا چند ماه طول بکشد.
    • عوارض جانبی کم: کتامین در دوزهای پایین عوارض جانبی کمی دارد.

    معایب کتامین تراپی

    • هزینه: کتامین تراپی می‌تواند گران باشد.
    • دسترسی: کتامین تراپی در همه جا به طور گسترده در دسترس نیست.
    • عوارض جانبی: کتامین می‌تواند عوارض جانبی مانند توهم، سرگیجه، و تهوع ایجاد کند.

    موارد منع مصرف کتامین تراپی

    • بارداری و شیردهی: مصرف کتامین در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
    • بیماری های کبدی و کلیوی: مصرف کتامین در افراد مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی باید با احتیاط انجام شود.
    • سابقه تشنج: مصرف کتامین در افراد با سابقه تشنج می تواند خطر تشنج را افزایش دهد.

    هشدار مصرف

    • مصرف خودسرانه کتامین خطرناک است و باید فقط تحت نظر پزشک انجام شود.
    • کتامین می تواند اعتیاد آور باشد.

    کتامین چیست؟

    کتامین نوعی داروی بیهوشی است. این دارو در سال ۱۹۶۳ به عنوان جایگزینی برای فن‌سیکلیدین و بیشتر برای استفاده در دامپزشکی تولید شد و بعدها برای انسان نیز استفاده شد، این دارو در مقایسه با داروهای مشابه کم‌خطرتر بود زیرا گردش خون و تنفس را کند نمی‌کرد. و عق زدن غیر ارادی را از کار نمی‌انداخت، امروزه از کتامین برای درمان افسردگی نیز استفاده میشود.
    کتامین چطور عمل می‌کند؟

    مکانیسم اثر کتامین نیز مانند فن سیکلیدین‌ها است، این ماده با بلوک گیرنده‌های گلوتامات ناحیه تالاموس مغز مانع انتقال پیام درد به سیستم لیمبیک می‌شود. کتامین سریع جذب و در تمام بافت بدن حتی مغز توزیع می‌شود.

    کتامین و درمان افسردگی

    سال‌هاست این سوال مطرح است که آیا این دارو در درمان افسردگی مفید است یا خیر، از نظر تاریخی از این دارو برای بیهوشی و گاهی هم برای به همراه داروهای آرام بخش و یا ضد درد استفاده می‌شد. و به تازگی از آن برای درمان افسردگی استفاده می‌شود.

     

    کلینیک‌های مستقل زیادی در سراسر آمریکا از کتامین در درمان بیماران روانی استفاده میکنند. به ویژه بیمارانی که از درمانشان به شکل موثر ناامید شده‌اند.

    در‌هر‌صورت اگر برای درمان افسردگی حتما باید یک پزشک متخصص تجویز کند، دوز مصرف کاملا مشخص باشد. و اطلاعات کافی را در اختیار بیمار بدهد. پزشک قبل از تجویز این دارو برای درمان بیماری افسردگی باید وضعیت قلبی و عروقی بیمار را بررسی کند. و در صورت وجود بیماری های قلبی عروقی نباید کتامین را تجویز کند.

    کتامین و الکل

    آزمایشات بالینی در کالج دانشگاهی لندن (یو سی ال)نشان می‌دهد فقط یک بار استفاده از یک دوز کتامین می‌تواند. به افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، در ترک الکل کمک کند.

    وقتی دارو‌های آرام‌بخش برای این افراد تجویز شد تا حافظه‌شان را از میل به نوشیدن منحرف کند، آنها کمترنوشیدند. و در طول ۹ ماه میل کمتری به نوشیدن نوشابه‌های الکلی پیدا کردند.

    پژوهشگران می‌گویند کتامین می‌تواند. برای درمان اعتیاد به الکل و موارد دیگر مفید باشد.

    خطرات مصرف تفریحی این دارو:

    • مشکلات شدید مثانه
    • حالت تهوع
    • گیجی
    • از دست دادن حافظه
    • فلج ماهیچه‌ها
    • توهم

    افسردگی

    به نقل از پایگاه خبری بهداشت نیوز، محققان علوم پزشکی در انجمن روان پزشکی آمریکا اعلام کردند. با استفاده از داروی کتامین که در قالب اسپری بینی عرضه می‌شود می‌توان افسردگی شدید و افکار خودکشی را به سرعت کنترل کرد.

    این مطالعه بر روی ۶۸ نفر با موفقیت انجام شد و دانشمندان چهار ساعت بعد از استفاده از دارو، و سپس ۲۴ ساعت و در مرحله بعدی، ۲۵ روز بعد، بیماران را کنترل کردند. پزشکان می‌گویند این روش درمانی، به سرعت و با دقت بالایی پاسخ می‌دهد و بیماران مبتلا به افسردگی شدید را از افکار خودکشی رها می‌کند.

    به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، سازمان بهداشت جهانی از دهم اکتبر ۲۰۱۶، روز جهانی افسردگی، چالشی را برای مقابله با این اختلال خلقی آغاز کرده است. هدف جهانی این طرح، کمک به افراد افسرده است. افسردگی یک بیماری روانی‌ست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس ناراحتی، افسردگی و غم می‌کنند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن چیز‌ها و کسانی که به آن‌ها علاقه داریم، می‌باشد. اما زمانی که این احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بیچارگی و بی‌ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید. اختلال افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار تاثیر می‌گذارد.

    افسردگی ممکن است باعث ابتلای به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود. افراد افسرده ممکن‌ است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد. برخلاف تصور افراد افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی‌توان آنرا به سادگی نادیده گرفت، بلکه یک بیماری مزمن مانند بیماری‌های دیابت یا فشار خون است که باید برای درمان آن اقدام کرد. اکثر افراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره و یا سایر اشکال درمان، بهبود می‌یابند.

    در سال های گذشته تعداد افراد درگیر با بیماری افسردگی و به تبع آن مصرف داروهای آن به صورت چشمگیری افزایش یافته است. اغلب این داروها در کوتاه مدت تاثیری به همراه نداشته و علاوه بر آن با اثرات جانبی مخربی همراه هستند.
    یکی از معدود داروهای افسردگی با اثر گذاری قوی و سریع «کتامین» است که در چند ساعت علائم این بیماری از این می برد. این دارو به حدی محبوب شده که در سراسر جهان کلینیک هایی با عنوان کتامین درمانی تاسیس شده اند.
    در سال های گذشته تحقیقات بسیاری برای کاهش اثرات جانبی کتامین و بررسی علل اثرگذاری سریع آن صورت گرفته که دستاوردهای چندانی به همراه نداشته است، با این حال در روزهای گذشته محققان دانشگاه Zhejiang چین سازوکار اثرگذاری این دارو در مغز را کشف کرده اند که می تواند در بهینه سازی آن و حتی شناسایی جوانب مختلف افسردگی تاثیر به سزایی داشته باشد.

    همچنین شما عزیزان می توانید جهت کم کردن اضطراب و استرس و درمان افسردگی از راههای جدیدتریم همچون دستگاه آر تی ام اس در کلینیک اعصاب و روان راه احیا و همینطور ترک اعتیاد با متد روز دنیا استفاده نمایید.

    امتیاز شما به این صفحه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۱ رای

    28 پاسخ

    1. سلام. من بیست ساله افسردگی و وسواس مقاوم در برابر درمان دارم، شش جلسه هم شوک درمانی کردم اما خوب نشدم.
      پارسال متوجه شدم تو آمریکا از کتامین جهت درمان افسردگی استفاده میشه، با دکتر صحبت کردم برام شش جلسه نوشت، مرتبه اول که از طریق تزریق سرمی صورت گرفت تا 48 ساعت حالم خیلی خوب بود، بعد از اون دوباره به حالت قبل برگشتم، دو نوبت دیگه نیز ادامه دادم، چون دیگه تاثیری نداشت، ادامه ندادم.

      1. سلام و درود.
        لطفا با شماره 02122363439 تماس بگیرید تا راهنمایی دقیق برای شما انجام شود.

    2. سلام خسته نباشید کتامین تراپی برای درمان اضطراب مزمن ( اضطراب همیشگی که همراه فرد هست ) کاربرد داره؟ من ۳۵ سالمه با بارداری اولم دچار اضطراب و ترس شدید از زایمان طبیعی شدم و دقیقا موقعی ک آب سرد یروز میخوردم ترس از مرگ با زایمان طبیعی سراغم اومد ، الان ۵ سال میگدره ولی هنوزم میترسم آب سرد بخورم چون دچار اضطراب شدید میشم ،با وجود اینکه ۵ سال میگذره از این موضوع ولی همچنان ترس دارم موقع خوردن آب سرد ،کل بدنم سفت میشه و اضطراب میاد سراغم ،حتی فکر کردن به آب سرد هم آزارم میده، ۵ ساله امانم بریده ، دچار افسردگی هم شدم ،
      یکی دوبار دارو درمانی شدم بازم عود کرد استرسم ، الان آروم و قرار ندارم ، ترس از تنهایی و مرگ خانوادم و تنها شدنم در آینده … پیدا کردم و همش داره اضطرابم فراکیر میشه ،
      آیا نیازه دراو درمانی بشم؟
      کارهای روزمرم رو نمیتونم انجام بدم حموم نمیرم ب خودم نمیرسم و پزخاشگر شدم رو بچه هام ، هیچ امیدی ب آینده ندارم،
      مدتی سرخود سرترالین خوردم ولی چون تحت نظر پزشک نبود قطع کردم وگرنه با سرترالین خوب بودم روحیه داشتم ترسم ریخته بود من چیکار کنم ، میترسم این دارو درمانیم مادام العمر باشه، برا همین سراغ درمانهای جدید بدون نیاز ب دلرو میگردم آیا امیدی هست به درمانهای جدید بدون دارو؟؟؟؟

      1. سلام و درود فراوان
        لطفا با شماره 02122363439 (کلینیک اعصاب و روان راه احیا،) تماس حاصل فرمایید.

    3. سلام دکتر جان تبریک میگم بعد از شرکت janson&janson که داخل امریکا این کارو کرد شما اولین نفر در ایران هستید و واقعا خوشحالم که دکتر هایی مثل شما هنوز هم هستند که علم روانپزشکی ایرانو آپدیت کنن دکتر کتامین حتی از لحاظ فیزیکی داخل مغز اتصالات دیسکارد شده رو فید میکنه بنده پژوهشگر همین رشته هستم هفت ساله که فقط در مورد کتامین تحقیق میکنم و باید بگم پیش سازهای ساخت کتامین هم خیلی مهم هستند.

    4. آقای دکترسلام من ازبیماران شماهستم بنام علی بهاروندازخوزستان اومدم خدمتتون2جلسه کتامین برام انجام دادیدو3جلسهEtcالبته 5جلسه کتامین نوشته بودیدو5جلسه ای تی سی بعلت مشکلات خانوادگی یه مرخصی ازشماگرفتم ودیگه برنگشتم قرص ویاس برام نوشته بودید تامصرف میکردم هم یه کم خوب بودم الان قرصم هم تموم شدهیج جاهم گیرنمیاد وضع افسردگیم هم ازاول بدترشده توروخدابگیدچیکارکنم لطفانگیدتماس بگیرید تماس گرفتم جواب درستی نگرفتم

    5. سلام آقای دکتر احیایی
      پسرم 25 سالشه. از کودکی مشکلات خلقی داشته: کج خلقی، بی قراری، به هم ریختگی عصبی با هر متغیر جدید اعم از منفی یا مثبت، احساس تنش در بدن به خصوص در پشت، از 5 سالگی براش داروی تیوریدازین ده تجویز کردن که تا حد زیادی حالات مذکور را کنترل کرد اما دوران بلوغ دوباره این حالات به علاوه تا حدی ناسازگاری در مدرسه شروع شد نزد روانپزشکان متعددی رفته و داروهایی چون سیتالوپرام، کلومی پرامین، لیتیوم، ریسپریدون به مدت های طولانی دو و سه سال مصرف کرده. با وسواس بسیار درس می خواند همه چیز را باید بنویسه اما چون نتیجه مطلوبی نمی گیره شدیداً افسرده شده، حدود سه سال است که از اختلال خواب رنج می بره مغزش به خواب عمیق نمی ره و همیشه احساس خستگی ذهنی دارد. تشخیص پزشکان افسردگی مقاوم به درمان و وسواس فکری شدید بود. تا اینکه آبان 99 حالت خاصی در مغزش ایجاد شد که خودش می گه انگار بمب در نیمکره راست مغزم منفجر شد بعد از آن هذیان های توهمی، بی قراری بسیار شدید، ترس و دلهره و اضطراب شدید پیدا کرد با مصرف بی پریدون و ریسپریدون و کلونازپام و ترانکوپین بعد از حدود ده روز توهمش برطرف شد اما بقیه علائم اصلا تغییر نکردند تا اینکه پزشکی براش لاموتریژین و پرگابالین و هالوپریدول کلونازپام و ترانکوپین تجویز کرد جز مشکل خوابش بقیه علائمش برطرف شد. وقتی چند شب پشت سر هم نمی تونه درست بخوابه بسیار عصبی و پرخاشگر و بدبین می شه امروز به پدرش حمله کرد و نزدیک بود من را خفه کنه. می خواستم بدونم آیا با این شرح حال کتامین تراپی می تونه بهش کمک کنه؟؟ استعدعا دارم پاسخ بدید خیلی درمانده شدیم. خودش خیلی داره زجر می کشه.

    6. دورد از سال 88 افسردکی استارت خورد و تا امروز یه شدت هراه با استرس شدید ادمه بیدا کرد لازم به کفتن نیست به نطر بنده حقیز اکر در این یک سال کدشته کسی در حد بیسیار کم افسردکی نداشته باشه من که فکر میکنم اون شخص مریض هست فقط تو این سه ماه کدشته کرنا مسایل واکسن سیاسی سازمانی دهی شده در صدا سیما فردای که دکتر روحانی میبره انواع و اقسام واکسن وارد ایران میشه هم واکسن از غرب هم شرق و روند واکسن رکورد میزنه و عوام بی خبر ساده قضاوت میکنند که وای جه ریس جمهوری بود کل سیاست کلی کشور رو تو تفکر روزنانه کهیان شبکه افق مستند های مسخره ساختکی سریال های با محنوا کاندو کامل مشخص هست بس من حق دارم تا مرز خودکشی بیش برم مردمی نادانی که برای روزی 700 کشته عادی شده بود و مثل یک احمق برای یک نفر که در 1400 سال بیش مرده بود تو جنک سال ها هست تو 365 روز سال اجبار فضایی ایران دو ماه تاریک سیاه اقسرده بی رنک شما دلیل استفاده جوانان از افتامین ها رو فقط ایراد به شخص میکرید نه ماسیل فرهنکی اکر فقط یک کشور عادی بودیم مثل مالزی یتناسیل این رو داشتیم تو صنعنت تروسیت از نفت بیشتر درامد داشته باشیم و تعداد تن فروشی و اعتیاد بیمارهای اعصاب روان قابل توجه نبود جوری که شاید برای شهر شیراز ده دکتر روان بزشک کافی بود تا جهل ساختاری داریم که انکلیس روسیه تو تاریخ معاصر بر ما تحمیل کردن ریشه مشکلات تمام نمیشه من از بتجشنبه قرار هست تحت درمان کتامین درمانی توسط فوق تخصی اعصاب روان دکتر مغیمی قرار بکریم حتما علم جواب میده مردم مردم مرده اکر میتوانست الان برای خودش کاری میکرد که خودش زنده بشه بس جکونه از مرده انتضار خوب شدن داریم از رمال دعا نویس امام زاده خرفات جهل ملت کمی بیشتر تفکر کنیم جه حیف شد اندیشه دولت خاتمی فقط 8 سال بود که اکر ادمه بیدا کرده بود الان عضو 10 اقتصاد برتر جهان بودیم شرم شرم بر هرزنانه کهیان که رسما از صالبان دفاع میکنه شرعمتداری شک نکن روزی توسط مردم اکاه محاکمه میشی اندیشه تو باعث مرک خیلی از ایرانیان شد زنده باد عقل تدبیز علم شرم بر جهل نادانی شرم بر تاریخ عربستان از ازل تا ابد

    7. آیا کتامین در افسردگی های دوقطبی،هم موثر است؟در افسردگی اساسی مزمن با بهبودی نسبی بعد از ECTو دارو درمانی چندین ساله ،باعث بهبودی کامل میشود؟یا اینکه فقط در بیماران در فاز شدید افسردگی با افکار خودکشی کار برد دارد و بعد درمان دارویی SSRIو TADمثل امی تریپ تیلین باید تجویز شود .ممنون

    8. من درافغانستان هستم بیست سال میشه افسردگی دارم هرچه دارو خوردم فایده نکرد میشه کمک ام کنید

    9. با سلام آقای دکتر لطفا جواب بنده رو بدین من حدودا پنج سال ترامادول مصرف کردم و سه سال ترک کردم همه چیو و دوباره قرص b2 رو استفاده کردم بخاطر بی انرژی بودن هر سری سراغ یکی از این چیزا میرم این کتامین تراپی تاثیری داره تو این وضعیت من؟

    10. افسردگی با توجه به نوع آن و با توجه به عوامل بوجود آورنده آن نیاز به درمانی طولانی مدت دارد. مهمترین آن ریشه یابی علل ابتلا فرد به افسردگیراست. در وحله
      نخست ژنتیک یا ژنتیک نبودن آن. باید توجه داشت که عامل ژنتیک نقش پیش آمادگی را دارد و نه اینکه حتما فرد مبتلا خواهد شد. مهمتری دلیل محیطی است. اختلال بوجودرآمده طی دورانی طولانی با چنین درمانی که در آن فرد باید کاملا سالم باشد و فقط افسرده هم احتمال عود بیماری وجود دارد و هم روی هر افسرده ای قابل پیاده شدن نیست.برخی بتازگی به پیروی از اینگونه درمانها مصرف گل را توصیه می کنند. و مدعی هستند جواب گرفته اند.

    11. کتامین فقط پس برای افراد هست. من قبلا سرم ابسه کرد تو بچگی فکر کردم خوب میشم و دیگه نیازی به قر صن ندارم ولی تا اینجا که فهمیدم مال انسانهای افسرده و روانپریش هست

    12. سلام اقای دکتر. خسته نباشید. من ۷ سال پیش بر اثر فوت یکی از آشناها بر اثر بیماری، دچار اختلال اضطراب سلامتی همراه با افسردگی و نوعی خود بیمارپنداری مواجه شدم. وسواس فکری شدیدی دارم. ۷ سال داروی آسنترا مصرف کردم. و آذر ماه ۹۹ بدون مشورت پزشک شروع به کم کردن دز دارو کردم. بعد از حدود ۶ ماه با ابتلا به کرونا و قطع دارو، مجددا دچار افسردگی شدم. بسیار شدید تر از قبل.
      تا به حال سه بار مدل های مختلف دارو رو برام تجویز کردن. اما هیچ فایده و اثری نداشته. مدام نگران سلامتی خودم و اطرافیانم هستم. همش به مرگ فکر میکنم و انقدر این تفکر شدیده که از زندگی کردن ناامید شدم. به شدت ناامید و بی انگیزه. خیلی وقتها گریه میکنم . صبح ها با بیدار شدنم دوباره غم عالم به سرم میریزه که چطور یک روز جدید رو تحمل کنم. مدام با خودم میگم زندگی خیلی کوتاه و بی ارزشه. همش میترسم بدون عزیزانم زندگی کنم. افراد مسن رو که میبینم حالم بد میشه. از اینکه یه روزگاری جوان و سرحال بودند و حالا…. به همین خاطر از زندگی بریدم.
      شما رو به خدا یه راهی جلوی پای من بذارید. دیگه خسته شدم

    13. آیا کتامین می‌تواند به بیمارانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند کمکی کند باخبر؟

    14. سلام اسپری کتامین الان درحال حاضرداره درنیا فروخته میشه ایا در ایرانم هم هست، و اینکه برای کسانی که مشکل رفت و امد دارن شما ایارهکاری دارید

    15. سلام و عرض ادب و ارادت جناب دکتر من دچارافسردگی مزمن هستم ،من40 سالمه کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه و پرستار بیهوشی هم هستم، این تنها روشی بوده که تا بحال روی من جواب داده جناب دکتر ، باتوجه به محدودیت های موجود و اینکه فاصله جغرافیایی محل زندگی و شغلم تا تهران بسیار زیاده آیا سیستمی هست که بشه این دارو همراه با دستور العمل کاربردیش بدستم برسه یا خیر ?
      با سپاس فراوان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *