کلینیک راه احیاء

اسپری بینی ضد افسردگی کتامین

اسپری کتامین
  • اسپراواتو اولین درمان کاربردی جدید افسردگی است که توسط FDA از سال ۱۹۸۶ تاکنون تأیید شده است.

     سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اعلام کرد که یک اسپری بینی جدید را برای درمان افسردگی طولانی‌مدت تأیید کرده است. این دارو توسط شرکت داروسازی “جانسون و جانسون” ساخته شده است و تحت نام “اسپراواتو”(Spravato) عرضه می‌شود.

    این دارو توسط پزشکان به عنوان داروی ضد افسردگی خوراکی تجویز خواهد شد. عنصر فعال این دارو یکی از مشتقات “کتامین” است

    استفاده از این دارو باید در مطب روانپزشک از طریق بینی هفته ای 3 بار انجام گیرد و همزمان درمان دارویی ضد افسردگی و آرتی ام اس برای بیمار لازم می باشد

    سازمان غذا و داروی آمریکا یک اسپری بینی کتامین را برای مقابله با افسردگی شدید تایید کرده است.

    ، سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اعلام کرد که یک اسپری بینی جدید را برای درمان افسردگی طولانی‌مدت تأیید کرده است. این دارو توسط شرکت داروسازی “جانسون و جانسون” ساخته شده است و تحت نام “اسپراواتو”(Spravato) عرضه می‌شود.

    این دارو توسط پزشکان به عنوان داروی ضد افسردگی خوراکی تجویز خواهد شد. عنصر فعال این دارو یکی از مشتقات “کتامین” است.

    کتامین داروی تضعیف کننده سلسله اعصاب مرکزی و هوش‌بری است. این دارو در سال ۱۹۶۳ به عنوان جایگزینی برای فن‌سیکلیدین و برای مصرف در دامپزشکی تولید شد. در مقایسه با برخی دیگر از داروهای هوش‌بری، کتامین کم‌خطرتر است چون تنفس و گردش خون را متوقف نمی‌کند و تهوع غیر ارادی را از کار نمی‌اندازد.

    کتامین در انسان آثار توهم‌زا ایجاد می‌کند و نوعی داروی مورد استفاده جهت بیهوش کردن، ایجاد آرامش و تسکین درد در انسان و حیوان است و از دسته‌ی داروهای کلاس ۳ بوده و برای استفاده در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مورد تأیید قرارگرفته است و از عوارض آن به توهم‌زایی، آرام‌بخشی و گوشه‌گیری می‌توان اشاره‌کرد و ازجمله داروهایی است که به‌طور غیرقانونی جهت تفریح و تفنن نیز استفاده می‌شود، اما همچنان در دامپزشکی برای هوشبری رایج است. کتامین برای این آثار توهم‌زا مورد مصرف تفریحی نیز قرار می‌گیرد.

    با توجه به خطر بالقوه سوءمصرف از این دارو، اسپراواتو تنها از طریق یک سیستم توزیع محدود تحت نظارت اداره ارزیابی و کاهش خطرات(REMS) در دسترس قرار خواهد گرفت.

    اسپراواتو اولین درمان کاربردی جدید افسردگی است که توسط FDA از سال ۱۹۸۶ تاکنون تأیید شده است.

    این دارو اولین داروی ضد افسردگی است که حاوی کتامین است. کتامین اولین بار برای استفاده به عنوان داروی بیهوشی در دهه ۱۹۷۰ مورد تأیید قرار گرفت.

    پزشکان گزارش داده‌اند که کتامین را سال‌ها برای بیمارانی که به داروهای استاندارد ضد افسردگی پاسخ نمی‌دادند تجویز کرده‌اند.

     

    امتیاز شما به این صفحه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    2 پاسخ

    1. سلام
      لطفا به تلفن ها جواب بدهید بنده مشکل چندین ساله افسردگی اضطراب دارم بعد از کلی تماس بهم گفتن برای سوم مرداد وقت میدن ولی حتی ساعتش و مشخص نکردند ،اهمیت نمیدین متاسفانه ،انسانهایی مثل من در رنج هستند ولی وقت نمیدید اهمیت نمیدید لطفا به ما بیماران توجه کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *