کلینیک راه احیاء

داروی کتامین چیست و به چه دلیل استفاده می شود؟

کتامین
  • کتامین دارویی است که به عنوان بیهوشی تجویزی برای انسان و دام استفاده می شود. این دارو در سال 1962 سنتز شد و از سال 1970 در ایالات متحده به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

    کاربردهای کتامین

    • بیهوشی: کتامین به عنوان یک بیهوشی القایی و نگهدارنده در جراحی ها و اقدامات پزشکی استفاده می شود.
    • مسکن: کتامین برای تسکین درد شدید، به ویژه در مواردی که سایر مسکن ها موثر نیستند، استفاده می شود.
    • درمان افسردگی: کتامین در دوزهای کم برای درمان افسردگی مقاوم به درمان، اختلال دوقطبی و افکار خودکشی استفاده می شود.
    • سایر موارد: کتامین در موارد دیگری مانند آسم، درد مزمن، PTSD و میگرن نیز استفاده می شود.

    نحوه عملکرد کتامین

    کتامین با مسدود کردن گیرنده های NMDA در مغز عمل می کند. این گیرنده ها نقش مهمی در انتقال درد و تنظیم خلق و خو دارند.

    عوارض جانبی کتامین

    • عوارض جانبی کوتاه مدت: توهم، سرگیجه، تهوع و استفراغ، افزایش فشار خون، ضربان قلب و تنفس.
    • عوارض جانبی بلند مدت: آسیب به مثانه، مشکلات حافظه و تمرکز، افسردگی و اضطراب.

    موارد منع مصرف کتامین

    • بارداری و شیردهی: مصرف کتامین در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
    • بیماری های کبدی و کلیوی: مصرف کتامین در افراد مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی باید با احتیاط انجام شود.
    • سابقه تشنج: مصرف کتامین در افراد با سابقه تشنج می تواند خطر تشنج را افزایش دهد.

    هشدار:

    • مصرف خودسرانه کتامین خطرناک است و باید فقط تحت نظر پزشک انجام شود.
    • کتامین می تواند اعتیاد آور باشد.

    داروها از جمله ترکیبات شیمیایی هستند که، می توانند در درمان بسیاری از بیماری ها به انسان ها و حیوانات و حتی گیاهان کمک نمایند. اما مصرف داروها باید کاملا تحت نظر متخصص باشد. زیرا استفاده از هرگونه دارو بدون اطلاع از کاربرد آن، نه تنها به درمان فرد کمک نخواهد کرد. بلکه عوارض جدی را نیز برای او به وجود خواهد آورد. یکی از داروهای بسیار کارآمد و در عین حال بسیار خطرناک کتامین می باشد. این دارو تحت هیچ شرایطی نباید بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با داروی کتامین و دلایل استفاده از آن، بیشتر آشنا کنیم.

    کتامین
    کتامین

    این دارو در زمان های نسبتا دور در حوزه دامپزشکی مورد استفاده قرار می گرفت. این داروی بیهوشی بعدها مورد استفاده انسان ها نیز قرار گرفت. که معمولا نسبت به داروهای مشابه خود از عوارض کمتری برخوردار     می باشد. اما در هر صورت استفاده نمودن از این دارو بدون نظر پزشک می تواند عوارض بسیار زیادی برای     انسان ها به همراه داشته باشد.

    این دارو احساس سرخوشی و در بسیاری از مواقع توهم زایی را به همراه دارد. به همین دلیل است که مصرف آن برای نوجوانان خطری جدی محسوب می شود. اما همین ویژگی ها موجب شده تا امروزه از آن برای درمان افسردگی نیز استفاده شود.

    چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

    داروی کتامین را می توان به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار داد. معمولا متخصصان این دارو را برای بیمار تزریق می کنند. اما افرادی که بدون نظر پزشک آن را مصرف می کنند. می توانند به صورت استنشاق و یا به شکل قرص آن را مورد استفاده قرار دهند. معمولا افرادی که به این دارو اعتیاد دارند، این دارو را از طریق بینی و به صورت استنشاقی استفاده می نمایند.

    همچنین از آنجایی که کتامین ها هیچگونه بو، مزه، طعم، رنگ و … ندارند. برخی افراد آن را درون نوشیدنی ریخته سپس می خورند. متاسفانه امروزه به این دارو، داروی تجاوز نیز گفته می شود. زیرا می توان به راحتی آن را درون نوشیدنی فرد دیگری به خصوص بانوان ریخت، بدون آنکه ذره ای به طعم، بو و یا ظاهر نوشیدنی شک کنند.

    نشانه های افرادی که این مصرف می کنند

    از آنجایی که این دارو به سرعت روی فرد تاثیر می گذارد. با مشاهده چند نشانه بارز می توان متوجه آن شد. از انواع این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

    • عرق کردن بیش از اندازه بدن
    • هذیان گفتن و به زبان آوردن جملات بدون هیچ اختیاری
    • گشاد شدن بیش از اندازه مردمک چشم ها
    • ناتوانی در کنترل رفتار و انجام فعالیت های بدنی مانند باز کردن در
    کتامین
    کتامین

    عوارض داروی کتامین

    این دارو می تواند به صورت های مختلفی عوارض ایجاد نماید. که با توجه به میزان مصرف دارو، این عوارض به صورت بلند مدت و یا کوتاه مدت نمود پیدا می کنند. از عوارض داروی کتامین می توان به موارد زیر اشاره نمود.

    1. عوارض کوتاه مدت: از جمله عوارض این دارو که به صورت جسمی فرد را درگیر می نماید می توان به افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب، احساس کسلی و خواب آلودگی اشاره نمود. از طرفی اختلال در عملکرد مغز و همچنین ایجاد دو بینی در فرد از دیگر عوارض جسمی این دارو می باشد. از طرفی مصرف این دارو می تواند در کوتاه مدت موجب اختلالات ذهنی در فرد شود. گوشه گیری و اختلال در درک موضوعات اطراف از ابتدایی ترین عوارض ذهنی داروی کتامین می باشد.

    از دیگر عوارض ذهنی این دارو می توان به توهم زایی، غرق شدن در افکار، خود برتر بینی، احساس خلاء و در رویا زندگی کردن اشاره نمود. البته در صورتی که دوز داروی مصرفی بیش از اندازه باشد. ممکن است عوارض جدی تری برای فرد ایجاد شود. از جمله این عوارض می توان به بالا رفتن بیش از اندازه فشارخون، احساس لرزش غیر قابل کنترل بدن و همچنین تیک غیر ارادی عضلات بدن اشاره کرد.

    1. عوارض بلند مدت: معمولا این دارو عوارض بلند مدت به همراه ندارد. اما در برخی مواقع مشکلات مثانه و نارسایی کلیه می تواند به دلیل مصرف این دارو ایجاد شود. همچنین در برخی مواقع پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها در اثر استفاده طولانی مدت از این دارو نیز دیده می شود.

    منابع مرتبط:

    https://www.webmd.com/depression/features/what-does-ketamine-do-your-brain

    امتیاز شما به این صفحه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *