کلینیک راه احیاء

راه های طلایی برای درمان اضطراب پنهان

  • اضطراب مانند طوفانی درونی است؛ گاهی آشکارا تلاطم خود را در رفتار ما نشان می‌دهد و گاهی چنان ماهرانه مخفی می‌شود که حتی خودمان از وجودش بی‌خبریم. اضطراب پنهان دقیقاً چنین است – آمیزه‌ای از دلشوره‌های گنگ، نشانه‌های جسمی مبهم، و افکار ناخوشایند که منبع آن مشخص نیست.

    نشانه‌های اضطراب پنهان

    علائم اضطراب پنهان مرموزند. شما ممکن است برخی از این موارد را تجربه کنید:

    • خستگی مداوم یا مشکل خواب
    • تنش عضلانی، به‌خصوص در ناحیه گردن و شانه
    • تحریک‌پذیری و بی‌قراری
    • مشکل در تمرکز
    • ناراحتی‌های گوارشی
    • حملات ناگهانی وحشت (پانیک)

    چرا درمان اضطراب پنهان اهمیت دارد؟

    شاید تصور کنید اگر اضطراب شما کمتر آشکار است، مشکلی هم وجود ندارد. اما اضطراب پنهان از آن دشمن‌های “زیرپوستی” است که ممکن است عوارض زیادی داشته باشد: تخریب روابط، افت عملکرد در محیط کار، و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی. در موارد جدی حتی می‌تواند سلامت جسمی را به خطر بیاندازد.

    گام‌های نخست برای رهایی

    • بپذیرید مسئله وجود دارد: اولین قدم این است که به خودتان اجازه دهید اضطراب را تجربه کنید. از آن فرار نکنید یا آن را سرکوب نکنید. با مهربانی و بدون قضاوت، به علائم جسمی و افکار خود توجه کنید. با یک دفتر روزانه‌نویسی می‌توانید الگوهای اضطراب خود را کشف کنید.
    • از متخصص کمک بگیرید: برای تشخیص دقیق و انتخاب بهترین مسیر درمانی، مراجعه به روانشناس یا روانپزشک ضروری است.
    • درمان شناختی-رفتاری (CBT): این روش درمانی بر ارتباط افکار، احساسات، و رفتار متمرکز است. روان‌درمانگر به شما کمک می‌کند تا الگوهای تفکر مضر خود را شناسایی کرده و با افکار سازنده‌تری جایگزین کنید.
    • دارو درمانی: در بعضی موارد، داروهای ضد اضطراب برای کاهش علائم و بهبود عملکرد روزانه کمک‌کننده‌ هستند.

    تغییر سبک زندگی

    در کنار درمان تخصصی، کارهای زیادی در طول روز می‌توانید انجام دهید که اضطراب پنهان را تحت کنترل درآورد:

    • ورزش منظم: فعالیت بدنی به‌طور طبیعی استرس را کاهش می‌دهد و حال‌ و هوای کلی را بهتر می‌کند.
    • تکنیک‌های آرام‌سازی: تمرینات تنفسی عمیق، مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید.
    • خواب کافی: الگوی خواب منظم تأثیر مهمی بر مدیریت استرس دارد.
    • تغذیه سالم: یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، به بدن شما کمک می‌کند تا در وضعیت بهینه‌ای قرار بگیرد.

    چگونه اضطراب پنهان را درمان کنیم ؟

    در مقالات قبل در مورد اضطراب پنهان صحبت کردیم و بیان کردیم این نوع اضطراب می تواند در وجود انسان ها باشد اما آن ها از آن بی خبر باشند.

    اما اگر قرار باشد به اضطراب و استرس پنهان که در درون شما وجود دارد اهمیتی ندهید باید بدانید به سلامتی خود آسیب رسانده و احتمال بروز دیابت و سرطان معده در شما افزایش پیدا خواهد کرد .

    مثلا یکی از عواملی که باعث ایجاد اضطراب در شما می شود مسائل کوچک و بی اهمیت است .

    بسیاری از اضطراب ها از همین مسائل بسیار کوچک نشات می گیرند و  درمان اضطراب به راحتی  در مراحل اولیه می تواند برای شما با چند پیشگیری ساده انجام شود .

    مثلا هنگامی که قرار است صبح زود بیدار شوید و ساعت زنگ می خورد اما آن را خاموش می کنید و بیشتر می خوابید ؛ این موضوع باعث می شود دیرتر بیدار شوید و به اصطلاح خواب بمانید . در نتیجه برای آنکه به محل کار کار دیر نرسید صبحانه نمی خورید و قند خون شما افت پیدا می کند و ترافیک نیز در اول صبح علاوه بر صبحانه نخوردن باعث ایجاد ایجاد استرس زیاد در شما می شود و همین موضوع نیز باعث می شود هنگام ظهر غذای زیاد بخورید و بعد از ناهار احساس خستگی  کنید و نتوانید به کارهای خود برسید .

    ببینید همین موضوع کوچک و پیش پا افتاده اضطراب درون شما را برانگیخته می کند و برنامه کل روز شما به هم می ریزد.

    درمان اضطراب پنهان

    در این قسمت راه هایی را به شما پیشنهاد می کنم که به درمان اضطراب پنهان شما کمک خواهد کرد.

    1. دمنوش های مختلف از جمله دمنوش بابونه بخورید زیرا این دمنوش به دلیل مواد تسکین دهنده ای که دارد نسبت به داروهای ضداسترس بیشتر کمک کننده هستند.
    2. صبح ها زود بیدار شوید . هنگامی که صبح به موقع و زود بیدار می شوید می توانید برای کل روز خود برنامه ریزی کنید وبدون هیچ گونه اضطرابی به کارهای خود برسید.
    3. چای سبز بنوشید.

    در چای سبز اسیدآمینه ای وجود دارد که باعث کمتر شدن تپش قلب و فشارخون شده و در نتیجه باعث کاهش اضطراب نیز می شود.

    1. ورزش کنید:

    ورزش کنید هرچند کم!

    هرروز یک برنامه منظم برای ورزش کردن داشته باشید تا هم جریان خون در بدن شما تنظیم شود و هم اعتماد به نفس شما با ورزش کردن افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع باعث کاهش اضطراب نیز خواهد شد.

    1. دیگران هم مانند شما استرس دارند!

    سعی نکنید اضطراب خود را به دیگران نیز منتقل کنید . اگر در محیط کار مدیرتان شما را آزار داد باید بدانید که او هم مانند شما می تواند دچار اضطراب باشد پس به جای بحث کردن و افزایش اضطراب خود سعی کنید با او همدردی کنید. این اتفاق در بسیاری از مراودات دیگر اتفاق می افتد و شما باید ازاین موضوع درک متقابل داشته باشید.

     درمان اضطراب

    ۶.هنگام اضطراب غذا بخورید .

    ممکن است دلیل اضطراب شما به دلیل کاهش و یا افت قند خون باشد . پس زمانی که احساس کردید دچار اضطراب شدید یک شکلات تلخ همراه با آب ولرم و یا یک میان وعده سبک مانند گردو میل کنید و نفس عمیق بکشید و دم و بازدم عمیق انجام دهید.

    انجام تمرینات یوگا نیز در کاهش و درمان اضطراب بسیار تاثیر گذار هستند پس سعی کنید در طول روز ۲ الی ۳ بار یوگا انجام دهید و با تنفس درست و غذای سبک به کاهش استرس خود کمک کنید .

    1. صبحانه بخورید

    بیشتر افرادی که دچار انواع اضطراب هستند معمولا صبحانه نمی خورند اما به راحتی با خوردن صبحانه های متنوع مانند پنیر و گردو و خامه و عسل و مربا و تخم مرغ که سرشار از پروتئین و امگا۳ است ؛‌می توانید درمان اضطراب را در همان مراحل اولیه شروع کنید و تا پایان روز احساس بهتری داشته باشید . پس به هیچ عنوان صبحانه را فراموش نکنید.

    1. افکار منفی را دور بریزید

    بیشتر انسان هایی که دچار اضطراب پنهان هستند مدام در حال فکر کردن به اتفاقات بد هستند و یا افکار منفی را به ذهن خود راه می دهند . سعی کنید هر زمان افکار منفی وارد ذهن شما شد آن را ازخود دور کنید و یک حمام آب گرم داشته باشید تا این احساس گرما گرفتگی عضلات و اضطراب شما را کاهش دهد .

    درمان انواع استرس و اضطراب با متدهای جدید همچون دستگاه آر تی ام اس در کلینیک راه احیا انجام می شود .

    امتیاز شما به این صفحه

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲۲ رای

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *