کلینیک راه احیاء

درمان افسردگی در کودکان

درمان افسردگی در کودکان
  • با توجه به اینکه افسردگی بیشتر در نوجوانان دیده می شود. اما کودکان نیز گاهی دچار اختلال افسردگی می شوند و به دلیل آنکه نمی توانند این موضوع را به طور شفافی بیان کنند. والدین باید مراقب تغییر رفتار کودکان و همچنین اختلالات آن ها باشند.

    درمان افسردگی در کودکان

    اگر حس کردید فرزندتان تا به الان نمرات خوبی میگرفت. اما در حال حاضر درس و نمرات او افت پیدا کرده و متوجه عدم تمرکز کودک تان هنگام درس خواندن یا صحبت کردن شدید به هیچ عنوان از این موضوع ساده گذر نکنید. و درمان افسردگی فرزند خود را جدی بگیرید.

    چند نشانه افسردگی کودکان که والدین باید بدانند

    در این قسمت به چند نشانه که ممکن است هشدار برای والدین باشد اشاره می کنیم :

    1. کودک با دوستان و هم سن و سال های خودش ارتباط برقرار نمی کند. و این موضوع باعث می شود. دوستان او هم از کودک جدا شوند و در نتیجه کودک تنها بماند. و در آینده نیز این اتفاق برایش ادامه دار باشد و گوشه گیر شود .
    2. کودک با اظهار جملاتی مانند ((هیچکس مرا دوست ندارد )) یا (( من تنها هستم)) اظهار بی ارزشی می کند که اگر والدین این علامت را مشاهده کردند. برای پیشگیری و دور کردن افکار منفی و درمان افسردگی در مراحل اولیه حتما به یک روانشناس کودک مراجعه کنند.
    3. مشکلات بی اشتهایی و عدم تمایل کودک به خوردن غذا و همچنین خواب آلودگی زیاد و یا حتی بی خوابی های مداوم نیز نشانه های افسردگی کودکان است .
    4. کودک در بسیاری از مواقع پرخاشگر است و در مقابل بقیه اعضای خانواده گارد دارد .
    گاهی اتفاق می افتد کودک از مدرسه بر می گردد و به دلایلی حال خوشی ندارد. اما بعد از مدت کوتاهی حالش خوب می شود این نشانه افسردگی نیست. اما در مواقعی که به صورت مداوم حس ناراحتی خود را با پرخاشگری نشان می دهد. و در مقابل خاطرات خوشی  که والدین برایش تعریف می کنند. واکنش خاصی نشان نمی دهد و والدین با کلمه یادم نمی آید ؛ مهم نیست و… مواجه می شوند احتمال افسردگی در کودک وجود دارد. و والدین برای درمان افسردگی کودک باید سریعا اقدام کنند.

    ۵.اگر در خانواده سابقه ابتلا به افسردگی دارید؛ کودک تان بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به این بیماری قراردارد. با اینکه بسیاری از افراد بدون داشتن پیشینه خاصی دچار افسردگی می شوند. اما این نکته را هم مد نظر قرار دهید. که به نظر بسیاری از متخصصان؛ کودکان  افرادی که در سابقه خانوادگی خود افسردگی داشتند. بیشتر به این بیماری مبتلا شده اند.

    ۶. تغییر در الگوی تغذیه کودک نیز می تواند نشانه ای از این اختلال باشد. برای مثال اگر دیدید که کودک قبلا بی اشتها بوده و ناگهان شروع به خوردن غذا با اشتهای بالا می کند. و یا بالعکس اگر مشاهده کردید کودک تان قبلا پراشتها بوده و به ناگهان غذایش کمتر و بی اشتها می شود باید نگران شوید.

     7.مشکلات حافظه ؛ حواس پرتی ؛ گریه های ناگهانی به صورت مداوم ؛ بی تفاوتی نسبت به بسیاری از مسائل ؛ افکار خودکشی  ؛ احساس خستگی مداوم ؛ شروع هذیان گفتن و اشک ها ؛خستگی های مزمن ؛ حواس پرتی از نشانه های دیگر افسردگی در کودکان هستند.

    درمان افسردگی کودکان

    متاسفانه  بسیاری از والدین درمان افسردگی فرزند خود را جدی نمی گیرند که این موضوع ممکن است در آینده تبعاتی برای فرزند داشته باشد.

    ضمن اینکه افسردگی در کودکان ۱۰ تا ۱۶ ساله بسیار شایع است و در سنین اولیه بیشتر با اختلالاتی مانند کمبود توجه ؛ اختلال وسواسی ؛ اختلال در رفتار و … همراه است.

    اگر والدین این علائم را در فرزند خود مشاهده کردند ؛باید موضوع افسردگی فرزند خود را جدی بگیرند و در مرحله اول تلاش کنند تا با فرزند خود ارتباط دوستانه ای برقرار کنند و هیچ وقت در مقابل رفتار بد فرزند خود آنها را تنبیه نکنند زیرا این موضوع تاثیر بسیار بدی روی کودک گذاشته و ممکن است این افسردگی تا بزرگسالی هم همراه کودک باشد.

    همچنین والدین باید تلاش کنند تا کودک را برای درمان افسردگی در مسیر درستی قرار دهند و برای او توضیح دهند که رفتار پرخاشگرانه و علائمی که در او مشاهده می کنند ناشی از یک بیماری است که قابل درمان می باشد.

    همچنین والدین باید با معلم کودک خود نیز صحبت کنند تا برای درمان افسردگی او به آنها کمک کند.

    و همچنین وظیفه ای که معلمان دارند شناسایی استعداد های کودکان و تلاش برای مشارکت دادن کودکان در کارهایی که به آن علاقمند هستند؛ می باشد.

    پس اگر رفتار پرخاشگرانه  نشانه های این بیماری را در کودک خود مشاهده کردید و سعی در حل این مسئله داشتید و نتیجه ای نگرفته اید ؛ بهترین راه مراجعه به روانشناس و مشاور کودک برای درمان افسردگی است .

    امتیاز شما به این صفحه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *